Séminaire de formation, janvier 2001


Dimensions psychologiques de l'autoformation

Date

Auteur

Dimension 1

Dimension 2

Autres dimensions

1971

Tough A.

  • Anticiped benefits pleasure, self-esteem, other
  • Self-planning

 

1975

Knowles M.

  • Initiative
  • (Stratégies)

 

1977

Guglielmino L.

  • Initiative et indépendance
  • Image de soi
  • Orientation vers l'avenir
  • Responsabilité
  • Capacités de base d'apprentissage et de résolution de problèmes
  • Ouverture à l'apprentissage
  • Passion pour apprendre
  • Créativité

1987

Long H.

  • Personnally directed purposive mental process
  • Identification and searching out of information

 

1989

Garrison D. R.

  • Motivation and confidence to persist and succeed
  • Learning skills and ability

 

1995

Foucher Tremblay

  • Initiative
  • autonomy
  • Planning

 

1997

Carré P.

  • Dimension conatives (motivation / proactivité)
  • Dimensions métacognitives

 

1997

Garrison D. R.

  • Motivation (entering / task)
  • Self-monitoring
  • Self-management
  • Critical awareness

2000

Straka G.

  • Motivation (contentual / procedural interest)
  • Strategies (sequencing, managing, acquiring)
  • Metacognition (monitoring)
  • Emotions (anger, joy, boredom)

2000

Confessore G.

  • Desire
  • Initiative
  • Persistence
  • Self-determination
  • Self-efficacy

Ressourcefulness

 

 

Deci E, Ryan R.

  • Self-determination

 

 

 

Zimmerman B.

  • Self-efficacy
  • Self-regulated learning

 

Carré Ph., 2000 - 2e rencontres mondiales de l'autoformation (à paraître en 2001)